onsdag 8. desember 2010

Salad Chef har lagd kyllingsalat

Nå har jeg endelig prøvd Salad Chef'en.
Skulle lage kyllingsalat, og dro fram herligheten fra kjøkkenskapet der den har stått til nå.
Først sentrifugerte jeg salaten. Det var ganske tøft. La den oppi den grønne kurvbollen, skylte den under vannkrana og la den i sentrifugebollen. Det snurra rundt-rundt dritfort, så fort at det vibrerte i bordet. Da jeg var ferdig helte jeg bare av vannet og plukka ut den stakkars salaten som i ren dødsangst hadde trykka seg sammen langs kantene i bollen.
Så la jeg salatsentrifuga til oppvask, og gikk løs på skjærebollen.

Salaten var lett å kutte opp, og resultatet var perfekte salatstrimler som jeg bare såvidt klarte å rive blikket løs fra.
Nestemann ut var tomata. Den første feilen jeg gjorde var å bruke de knivene som i følge bruksanvisninga var perfekte til tomater. Hulla var altfor små til å skjære en tomat, men lagde i stedet en rift på siden av tomata, så det spruta tomat til alle kanter. Jeg innså at jeg var nødt til å tenke selv, og valgte en annen kniv. Når jeg da la hele vekta mi på kuttegreia klarte den til slutt å, ikke skjære, men MOSE tomata inn i salaten. Likevel satt det meste igjen i knivene.
Resten av grønnsakene gikk greit, kyllingen også. Og det så faktisk veldig bra ut da jeg var ferdig (jeg og jeg...Lars-Andreas kom hjem midt i tomatmosinga og tenkte det var best at han hjalp til).

Det var på en måte mere lettvint enn å stå og skjære for hånd. Jeg sier "på en måte" fordi det tok lengre tid på denne måten. Satser på at det går seg til når jeg blir mer dreven.
MEN. Det de IKKE sa noe om på reklama, var jobben man fikk etter man hadde lagd salaten.

Oppvask i livet f.SC (før Salad Chef):



Oppvask i livet e.SC (etter Salad Chef)



Det er ikke alle som har oppvaskmaskin!!

2 kommentarer:

  1. Ja du får mye morro ut av en historie om "salat" sitter rett og slett helt alene og leeeer..... nei, ikke alle har oppvaskmaskin... mye som er mere morrrro og anskaffe seg spør du meg:)

    SvarSlett
  2. Ja,ja...det var godt du ikke trampa i salaten...da kunne det fort blitt en annen dans...jeg tror mat har best av å bli laget mest mulig for hånd og på naturlig vis...med kjærlighet og gode tanker...salatblader skal helst rives og ikke skjæres...og tomater går det greitt å dele med en kniv..eller kjøpe ferdig opphakkede (?)...det er mye godt man kan putte i en bolle med salatblader som utgangspunkt, salatbønner, kikerter, agurk, stangselleri, squash, paprika, redikker, sopp og sikkert mer som jeg ikke kommer på i farta...det går helt fint uten kylling (lik)...mye fint og billig i soyaveien som egner seg flott i salatblandinger, soyanuggets for eksempel, soyapølsebiter, dessuten finnes det soyakyllingbiter også....og en dæsj med rapsolje og litt urtekrydder...det blir smaskens...ja, det bør vel ikke jeg fortelle deg som vet vilke fine og rimelige alternativmatprodukter som finnes på Maximat, Svinesund. Oppvask...ja, det får man ta som en del av den daglige trim....Lykke til med neste salatforsøk....

    SvarSlett