torsdag 16. juli 2009

Lykke?

Jeg har oppdaget noe.
Det har skjedd, mer enn ofte, at jeg har sittet i (den nye) sofaen og tenkt at jeg trenger noen flere hyller. Eller et speil. Eller nye sko. Eller fargepatroner til printeren (ikke billig!). Eller et nytt bord. Flere rammer. Kamera, kjole eller en eller annen dings. Ting man MÅ ha. Så ser jeg på datoen. To uker til lønning, og kontoen er så og si tom. Og når jeg finner ut at jeg trenger en av disse tingene som man MÅ ha, så MÅ jeg ha den NÅ! Ikke om to uker. Nå. Og det er faktisk veldig irriterende, for jeg vet at jeg har råd til det, men det er rett og slett umulig å overbevise mannen eller dama i butikken om akkurat det. Fordi jeg ikke har pengene i hånda akkurat nå.
"Kan jeg få med tingen hjem nå hvis jeg lover å betale med en gang jeg får penger?". Det funker ikke. Butikkmenneskene er rare sånn.
Det er akkurat HER oppdagelsen kommer inn i bildet! Det er mange oppfinnere jeg skulle likt å møte, som for eksempel han som fant opp plastfolie, og fortjener ingen annen skjebne enn å bli rulla inn i sin egen oppfinnelse for så å bruke resten av evigheten på å rulle seg ut igjen uten at plasten setter seg fast i seg selv. Men det er en annen historie.

Jeg har oppdaget Mastercard! Mastercard er en helt fantastisk ting; man kan bruke penger man ikke har akkurat nå, til å kjøpe ting man trenger akkurat nå! Jeg slipper å vente de to ukene, for da har jeg gjerne tenkt en del på tingen og funnet ut at jeg egentlig ikke trenger den likevel, og det er jo ikke no gøy.

Jeg har hatt mastercard en stund, men når man har en ekstremt økonomisk anlagt mor som jobber med penger, da får man inn med teskje at "mastercardet er KUN for nødsituasjoner". Derfor har det stakkars kortet ligget relativt ubrukt i lommeboka og bare venta på en slik nødsituasjon. Men ærlig talt. Fuck nødsituasjoner! HVIS det hadde skjedd en nødsituasjon, og jeg har mastercardet, så er det vel strengt tatt ikke en nødsituasjon?
I det siste har jeg brukt mastercardet på mye morsommere ting enn det! Og til alle dere bekymra stakkare der ute, nei jeg bruker ikke mer enn det jeg vet jeg kan betale neste måned. Det er dessverre en liten bivirkning som henger igjen i blodet.

Det sies at penger ikke gjør deg lykkelig, men den som sa det har sikkert ikke hatt noen penger. Dessuten er det ikke pengene jeg blir glad av, men alle tinga jeg kan kjøpe for dem :D

2 kommentarer:

  1. Veldig bra skrevet! Penger er lykke i veldig mange situasjoner, ihverfall kortvarig lykke :)

    SvarSlett
  2. Mastercardet mitt har kidnappet fornuften min. Nå har jeg mer gjeld enn jeg kan betale neste måned! Weee

    SvarSlett