lørdag 24. juli 2010

Bernard blir med!


Vi har tenkt en stund på hva som vil bli Bernards skjebne den dagen vi flytter til Malmö. Hovedgrunnen til at han ikke kan bli med oss er at vi skal bo i en ett-roms leilighet, noe som betyr at vi måtte ha sovet i samme rom som Nard, og det går ikke siden jeg er allergisk mot den lille pelsdotten. En annen grunn er at vi må ha ham med oss den lange veien mellom Halden og Malmö når vi skal være borte mer enn et par dager.

Hvor vil være det beste stedet for Bernard mon tro? Det er uaktuelt å gi ham bort til fremmede. Og i hvertfall til fremmede med små barn. Bernard er liten og skjør, og går inn i en slags traumetilstand når han blir håndtert litt for mye. I den tilstanden sitter han helt, helt stille og ikke engang sjokolade eller annen nam-nam mat når inn til stakkaren. Altså, ikke fremmede, og ikke barn. Dessuten ville jeg helst at han skulle komme til noen som har hatt hamster eller annen form for gnager før, så de vet hva de går til. Hamstere er utrolig kjedelige om dagen, ligger bare inne i huset sitt og sover, og bråker fryktelig om natta. Vi måtte altså finne noen vi kjenner godt fra før, uten barn, som har hatt smådyr før, og som i tillegg har lyst på en artig liten pelsdott nå.

Så var spørsmålet om Bernard skulle flytte for godt, eller om han skulle være i midlertidig fosterhjem for så å vende tilbake neste sommer når vi kommer tilbake igjen. Jeg var mest klar for det siste. En annen viktig sak var selvfølgelig at jeg kunne besøke Bernard fra tid til annen. Vi har vel egentlig latt være å tenke på det noe særlig mer, i mangel av kvalifiserte hamsterovertakere. Helt til en kvalifisert person sa, helt av seg selv, at ho kunne ha Bernard når vi flytter.

Først tenkte jeg at det var supert. Det var én ting mindre å bekymre seg for. Men jo mer jeg tenkte på det, jo mer virkelig ble det at Bernard skulle bli borte. Jeg visste det jo fra før, men det ble veldig klart at han faktisk ikke skulle være hos oss mer! Jeg hadde ikke fått besøkt ham så ofte heller, så det var en god mulighet for at den dagen han flytta ut ville bli siste gangen jeg så ham. Og brått så var det veldig klart at Bernard slett ikke skulle bytte eier i det hele tatt.

Bernard blir med oss til Malmö! Vi får kjøre på med allergivennlig spon og plassere ham lengst bort fra soveplassen, skaffe en liten reiseveske han kan sove seg gjennom en lang biltur i, og ha et reservebur i Halden. Lille Nard skal bli storebror (eller storesøster, siden han strengt tatt egentlig er en jentehamster), og skal dermed aldeles ikke pælmes ut en måned senere, uansett hvor mange gode grunner vi måtte finne på.

BERNARD SKAL VÆRE MED!


5 kommentarer:

  1. Det syns jeg var kjempebra:-) Bernard-jenta er jo barnet ditt!!

    SvarSlett
  2. :-)
    Helt rätt sötnos!
    Jag har en lite mindre transportbur jag hade till marsvinen när de var små. Kanon för Bernard med andra ord. :-)

    SvarSlett
  3. Nå blir Barnard til Bernadott! Konge!

    SvarSlett
  4. Klart han(hun) må med!vi kan passe den når dere skal på ferier:)

    SvarSlett
  5. Det er som om jeg skulle tenkt det sjøl.... tror det er en helt riktig avgjørelse for både dere og Bernhard. Forstår så inderlig godt at du ikke klarer tanken på å sette han i forsterhjem:)

    SvarSlett