fredag 30. juli 2010

Nabodama

For et par uker sia fikk jeg ny(e) nabo(er) rett under meg. Det er enten en dame eller en dame og en mann. Er ikke helt sikker på akkurat det, men jeg har som mål å finne det ut før jeg flytter selv. Inntil videre går jeg ut fra at det kun er damen som har inntatt naboleiligheten og vil uttrykke meg der etter.

I kveld har naboen fest. Tror jeg. Det spilles i hvertfall HØY musikk der nede, og siden de ikke har vett på å lukke verandadøra, så hører jeg den så altfor grusomme musikken (Cher, Mariah Carey, diverse gapekjerringer osv) like bra inn i stua selv om jeg har MIN dør godt igjen. Ikke kan jeg gå ned og be dem pent om å dempe seg heller. Av de enkle grunner at:

1. Klokka er bare halv ni og jeg burde tåle bråk såpass tidlig på kvelden.
2. Stort sett alle gangene jeg har hatt fest har anlegget stått på full guffe med verandadøra vidåpen fram til vi har dratt på byen rundt klokka 01.00.

Selvfølgelig, det siste vet jo ikke den nye naboen om siden jeg ikke har hatt fest her på ett år, men likevel.

På grunn av musikken prater de også høyere enn normalt. Det resulterte i at jeg fikk med meg nabodamas samtale med en veps som hadde kommet inn, etterfulgt av at ho lo litt av seg selv fordi ho var så full at ho hadde prata med vepsen.
Jeg på min side har i fullstendig edru tilstand prata med utallige vepser og andre kryp, og mener fortsatt at det ikke er noe rart med det.

Så stoppa musikken brått, istedet kom det høye lyder fra gangen, som "dunk KRÆSJ" og "SKRU UT DEN LYSPÆRA!". Jeg smøg meg inn på soverommet og lente meg ekstremt diskret ut av vinduet for å se hva de holdt på med. Akkurat da kom det en rødbrunaktig sofa ut av hovedinngangsdøra. Midt i veien sto en stor blå bil, to hvite stoler og et gammeldags televisjonsapparat. Det viste seg at dama fortsatt holder på å flytte, og at ho hadde kjøpt en sofa som på ingen måte kom seg inn døra hennes. Jeg husker med gru min egen erfaring med akkurat det. Ho hadde skaffa til veie to mannfolk som sofabærere (akkurat som jeg hadde hatt) som til slutt, som siste utvei, vurderte muligheten å få sofaen inn gjennom soveromsvinduet. De konkluderte med at vinduet i så fall måtte demonteres, men at han ene kællen "ikke hadde hele natta" så det endte med at sofaen ble kjørt tilbake der den kom fra.
Faktisk en ganske underholdende episode.

Nå skal jeg se hvor lenge jeg holder ut musikken, men etter 4 timers søvn i natt sovner jeg mest sannsynlig fra hele greia snart.
Det som irriterer mest er at de ikke spiller bra musikk som jeg også kan høre på uten å føle meg torturert og forfulgt som folkeslag.

Livet er til tider hardt.

3 kommentarer:

  1. Känner så väl igen mig i din sits där. Grannarna har ingen respekt utan spelar såpass hög musik på altanen att lillan vaknar. Jag bad dem sänka volymen härom dagen, då svarade mamman så käckt: Kan du inte stänga fönstret? Ska lillan bada i sin egen svett för att de inte vill sänka? Ska somna ifrån grejen här med och drömma bort till vi flyttar.
    Kram vännen

    SvarSlett
  2. Er noe med at det skal være stille etter kl.11......:))

    SvarSlett
  3. Pøøøøhhh...her i huset ønsker naboene at det skal være stille mellom 20.30 og 8.00.......

    SvarSlett