torsdag 28. oktober 2010

Ti kroner til overs

I dag var jeg på Coop ved Folkets Park for å pante flasker. Der treffer man ofte folk som tigger penger. Fattige, hjemløse, narkomane.
En fyr hadde slått seg ned ved panteautomaten med en haug poser som sikkert inneholdt diverse eiendeler. Ustelt, med siggen i munnviken og slørete blikk. Jeg tenkte med meg selv at hvis han oppfører seg pent skal han få pantelappen når jeg er ferdig. Jeg hadde såpass med flasker at det nesten ville være nok til en pakke røyk i det minste.

Jeg begynner å pante. Fyren reiser seg og begynner å gå rastløst fram og tilbake. Så registrerer jeg at han står og ser på meg. Jeg later som ingenting og panter videre. Etter en liten stund snur jeg meg for å sjekke hva han driver med. Han glaner fortsatt. Jeg smiler litt halvveis og snur meg fort tilbake igjen. Da kommer fyren bort og mumler ett eller annet mens han holder fram en pantelapp verdt ti kroner.
Jeg, som ikke skjønner skånsk for fem flate øre, svarer med et "Hmmmm"?

Fyren: "Ti kroner"?
(Nei, han sier det ikke på norsk, men jeg oversetter til glede for mine norske lesere).

Jeg: "Eh...?"

Fyren: "Vil du ha ti kroner"?

Jeg: "Eeee, nei takk".

Han snur seg og går lenger bort, faktisk en smule irritert, og prøver så å gi lappen til en mann som er på vei ut av butikken. Han tok heller ikke i mot den generøse gaven, og fyren forsvinner.
Når jeg nesten er ferdig med å pante dukker han opp igjen fra intet.

Fyren: "Har du klokke eller"?

Jeg: "Ja, bare vent litt". Jeg roter etter mobilen.

Fyren: "Nei, nei, nei! Hvor mye er den"??

Jeg: "Klokka er halv seks".

Fyren: "Noe i halv seks, eller halv seks prikk"?

Jeg: "Halv seks prikk", svarte jeg lystig. Det var ikke helt sant, for den var faktisk ett minutt på halv seks.

Fyren: "Faen, faen, FAEN"!

Så pakka han sakene sine i en fei og skyndta seg ut i verden.
Jeg ble stående igjen og lure på hvorfor han hadde sånn hastverk. Hvor skulle han? Hvorfor skulle han dit? Hvem skulle han treffe? Kom han til å komme for sent?
Og ikke minst: Greit, jeg hadde ikke sminka meg, men så jeg virkelig så shabby ut at han trodde jeg trengte de ti kronene mer enn han?
Eller var han bare ny i gamet og hadde misforstått tiggekonseptet med hvilken vei pengene skulle gå?

Uansett, han hadde dårlig tid.
Places to go, people to meet.
Det hadde ikke jeg.

3 kommentarer:

  1. Lurer jeg på om denne fyren egentlig ville at du skulle bytte hans pantelapp mot et tikronestykke...???

    SvarSlett
  2. Kanksje det var tingen ja..... mye rart i denne verden både for store og små:))

    SvarSlett
  3. Ja, han ville nok det. Han fikk sikkert ikke lov av butikken å løse den inn selv. Men han kunne da sagt det med en gang, så hadde jeg gjort det! Tenk om jeg hadde sagt ja takk, tatt lappen hans og gått :)

    SvarSlett