tirsdag 23. november 2010

Smådyr og bittesmå større dyr

Vi har dyr. Skapdyr. Små, ekle billedyr som bor i kjøkkenskapet.
Jeg har funnet dem i popcornet, de har kommet kravlende og krypende ut av melposen når jeg skulle lage pizzadeig, og sist fant jeg en på en tallerken som jeg tok ned fra hylla. Den ålte seg over tallerkenen med hjelp av alle de små, ekle beina sine.

Tallerkenen klarte seg så vidt, billedyret gikk av med døden, og jeg tror jeg fikk varige mèn. Heretter tar jeg tak helt ytterst på tallerkenkanten og vipper den bakover mens jeg tar den ned. For å forhindre et flygende angrep ovenfra.
Det er et lite vesen som tæller rundt på badet også, men den ser jeg ikke så ofte lenger.

På utsia utgangsdøra er det en trapp. På hver side av trappa er det noen svære busker.
Da jeg var på vei ut i går, kom det en bitteliten skapning pilende ut fra det venstre buskaset, og bråstoppa rett foran beina mine.
Det var en liten mus! Den var så søt, og jeg hadde så lyst til å ta den med opp og vise den til Bernard!
Men den hadde nok noe viktig den skulle gjøre, for plutselig skynda den seg videre og ble borte.

2 kommentarer:

  1. Skapdyr...pleier forsvinne om man vasker og vasker, men meldyr kan ha kommet med posen eller pakken fra butikken...hiv den...ta ikke sjanse på å drepe og spise disse dyrene...du kan få varig mèn av det...og dårlig karma...at musen holder seg utendørs , er jo et sympatisk trekk...lykke til videre i din zoologiske vinterhage...jeg var en gang utsatt for maurangrep i en leilighet i Danmark...det var små maur overalt...i matskapet, oppvaskbenken, oppvask-kummen, tevannkokeren, sofaen/senga, spisebordet,salongbordet, golvet og til og med nedi min private sekk...jeg ba dem komme seg unna ellers ville de drukne eller miste livet på annet vis, men den gang visste jeg ikke at man må kontakte lederen deres for å få krypene vekk, så vi måtte til slutt ty til maurgift, dessverre....slike små vesener skal holde seg utendørs, etter min mening.

    SvarSlett
  2. Disse små vesnene i skapet høres ikke noe særlig artige ut.... iiiiikkkkkkk, kunne helt klart ha vært foruten:(
    Men enig med deg angående musa.... her hos oss pleier kattene komme inn med levende mus noen ganger og jeg fanger de og bærer de ut igjen. De er kjempesøte og så fine og holde i handa:) Men er greit med en hanske i tilfelle de ville smake litt på deg hi hi. Men skal man fange levende mus må man være ganske "listig";)

    SvarSlett